Artcanggu sokong artis dan usahawan seni Indonesia (mediapermata.com.bn)

Artikel asli diterbitkan oleh Media Permata Bn. Baca DI SINI.

Penulis: mediapermata.com

 

INDONESIA – Seni halus dan fungsional Indonesia sedang mengembangkan pasaran dalam ekonomi kreatif global abad ke-21. Seni fungsional, di mana idea reka bentuk baharu digabungkan dengan kepakaran teknikal artis, merupakan sektor ekonomi yang kurang digunakan yang menawarkan peningkatan sangat besar yang kekurangan infrastruktur sokongan sehingga baru-baru ini.

ARTCanggu, platform yang bertujuan memperkasakan artis melalui permulaan keusahawanan, telah diadakan pada 28 Oktober hingga 11 November lalu di Tugu Hotel, Bali, di Canggu. Ia menggabungkan pengaruh budaya Bali dengan idea seni kontemporari dan menampilkan karya seni yang unik dan kraf yang unik, yang pertama dalam siri acara yang direka untuk menyokong artis Bali semasa kegawatan ekonomi yang disebabkan oleh wabak itu.

Kerjasama antara Yayasan TiTian Bali (YTB), Tugu Hotel, Bali, dan kolektif seni Sanggar Bares dan Kelompok Seni Gotong Royong mempersembahkan pelbagai barangan seni dan kraf yang dibuat oleh kanak-kanak dan orang dewasa. Tugu Hotel, Bali, hotel butik lima bintang pertama di Canggu dan jenama resort seni dan budaya terkemuka di Indonesia, mempamerkan kekayaan budaya masa lalu dengan kreativiti kontemporari.

Menampilkan pelbagai seni dan kraf dua dan tiga dimensi, beberapa barangan yang dipamerkan di ARTCanggu termasuk barangan fesyen seperti kasut, pakaian dan bagasi yang dilukis dengan tangan oleh kanak-kanak.

Seniman dewasa mempersembahkan karya seni hiasan yang diilhamkan oleh ikon budaya Bali yang diberi tafsiran semula kontemporari yang dinamik. Imaginasi sabut kelapa pakaian persembahan pahlawan Barong dan Bali oleh Made Wahyu Senayadi dan barangan lukis oleh Made ‘Bijal’ Suartama menjadi sorotan. Bijal menggunakan reka bentuk organik berwarna-warni untuk beg tangan dan barangan kraf wanita, mengubah setiap satunya menjadi karya yang sangat menarik.

ARTCanggu merupakan bahagian awal kerjasama antara YTB dan Tugu Hotel, Bali untuk siri ARTCanggu, bersama Kementerian Pelancongan dan Ekonomi Kreatif untuk pembangunan perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PKS). Pembukaan ARTCanggu telah diserlahkan dengan persembahan khas YTB yang mempamerkan syarikat pemula Kick-Start Artpreneur dan wakil Kementerian Pelancongan dan Ekonomi Kreatif’. Baru-baru ini diberi keutamaan oleh Presiden Joko ‘Jokowi’ Widodo, salah satu inisiatif kementerian adalah untuk memperkasakan syarikat permulaan keusahawanan baharu dalam ekonomi kreatif negara.

“Walaupun tidak semua artis Bali mempunyai akses untuk menjual karya mereka ke pasaran nasional dan antarabangsa, artis yang saya rujuk sebagai peringkat kedua, namun, mereka mempunyai idea yang luar biasa dan kemahiran yang kuat, dan inilah yang kami ingin manfaatkan dan cipta. pasaran baharu untuk,” kata pengerusi lembaga penasihat YTB Soemantri Widagdo. Dirasmikan pada 2016, asas seni yang pertama seumpamanya di Indonesia, YTB ialah inkubator artis yang mencipta usahawan seni Bali untuk ekonomi kreatif global abad ke-21.

“Visi kami, bermula dengan ARTCanggu, adalah untuk membina ekosistem yang mampan secara semula jadi dan penjanaan semula diri berdasarkan nilai budaya Bali dan falsafah kelimpahan. Konsep itu adalah kenderaan kreatif di mana artis dari pelbagai bidang, pereka bentuk, usahawan seni dan peminat seni bersatu untuk menyokong satu sama lain,” kata Soemantri.

Semasa pembukaan ARTCanggu, ahli pengasas YTB menyampaikan anugerah dan menandatangani memorandum persefahaman dengan penerima pertama Anugerah Artpreuneur TiTian. Inisiatif YTB unik ini adalah program permulaan untuk mewujudkan syarikat pemula untuk PKS atau platform keusahawanan lain. Projek-projek ini membolehkan idea artistik berubah menjadi produk yang boleh dijual untuk ekonomi kreatif Indonesia dan global.

“Anugerah TiTian Artpreuneur mempromosikan inovasi produk yang menunjukkan reka bentuk artistik novel dan semangat kerjasama keusahawanan. Anugerah itu menyokong komuniti artis dan artis dengan pelaburan awal atau modal benih,” kata Soemantri.

“Pembiayaan bermula pada AS$200 dan sokongan operasi bulanan untuk menampung perbelanjaan material selama enam tahun, sejumlah AS$2,700 bagi setiap komuniti.

“Selain itu, setiap komuniti mendapat tunjuk ajar dalam semua aspek pembinaan syarikat pemula. Ini termasuk kewangan, perakaunan, perundangan, logistik, pembuatan dan pembungkusan,” kata Soemantri.

Penerima Anugerah TiTian Artpreuneur bagi kategori kanak-kanak ialah Sanggar Bares, yang diasaskan pada 2018 di Lodtunduh, Gianyar. Kelompok Seni Gotong Royong yang ditubuhkan semasa wabak pada 2020 di Mambal, Gianyar, memenangi kategori dewasa. Sepanjang ARTCanggu, ahli kedua-dua kolektif memudahkan paparan kreatif dan bengkel terbuka kepada penyertaan orang ramai.